Monday, January 15, 2018

Penyusuan Bersama Shaklee

Selepas melahirkan anak ketiga, Eza tekad untuk menyusukan anak tanpa sebarang tambahan susu formula. Penyusuan anak pertama dan kedua tidaklah begitu lama kerana seingat Eza Aryan disusukan hanya tiga bulan dan Saffiya sehingga 6 bulan. Tetapi bagi perasaan seorang ibu, pastinya kelahiran yang seterusnya hanya ingin beri yang terbaik kepada anak yang bakal dilahirkan.

Seingat Eza selepas Affan dilahirkan, Eza terus menyusukan Affan dan alhamdulillah rasa tidak kekok seperti sebelum ini. Rasa lebih bersedia dan sebenarnya 2 minggu sebelum Affan dilahirkan Eza meminta mak cik untuk mengurut di bahagian saluran susu yang bakal terhasil. Mak cik memang seorang bidan kerana nenek Eza juga seorang bidan kampung. Jadinya kepakaran nenek beralih kepada mak cik. Alhamdulillah, akhirnya ada juga bakat warisan keluarga dalam bidang perbidanan ini.

Tetapi biasalah hati Eza sentiasa rasa cuak takut sekiranya sampai pada satu tahap susu tak cukup! Kebiasaan bagi seorang ibu kan, pasti ada perasaan begini. Akhirnya semasa dalam tempoh berpantang sambil ada masa untuk "Facebook" ternampak post dari seorang sahabat tentang penyusuan bersama Shaklee.

Terus Eza WA Azliya Yatim dan bertanya tentang Set Penyusuan atau dikenali sebagai Postnatal Set. Di masa yang sama Eza ada juga Google tentang Set Penyusuan ini. Rata-rata komen pengguna semua berpuas hati, Eza rasa terpanggil-panggil untuk terus cuba. Seingat Eza antara produk yang Eza gunakan ialah Alfafa, Lecithin, ESP, Vitamin C dan Omega Guard.



Sepanjang meyusukan Affan bersama Set Penyusuan Shaklee rasa sangat bertenaga dan sihat sepanjang masa. Susu badan pun semakin meriah. Bila tahap umur seperti Eza memang terasa pengambilan suplemen sangat perlu kerana waktu berpantang tenaga amat diperlukan. Biasalah bila anak dah tiga, semua perlu dibuat sendiri. Mujur suami mengambil cuti panjang untuk menjaga Eza di dalam pantang sekurang-kurangnya memasak menu pantang. Dua minggu sahaja Eza perlukan suami untuk buat semua, selepas itu Eza bantu suami apa yang perlu.

Tetapi sentiasa beringat dalam keadaan pantang jangan melampaui batas. Berpantang dengan Shaklee rasa sihat berpanjangan dan mengurangkan rasa lesu setiap hari. Di samping itu ia menghasilkan susu tetapi perlu ada konsep demand & supply.

Nantikan perkongian seterusnya "Apa itu Demand vs Supply?"

#ProjekSusu
#3PermataHati


No comments:

Post a Comment

Permata Hati. All rights reserved. BLOG DESIGN BY Labinastudio.